יום רביעי, 29 באוקטובר 2014

אפילוג - 24 ביולי, 2014 תל-אביב

נחתנו בארץ בבוקר יום חמישי 24 ביולי ב-5 בבוקר והספקנו לראות את הזריחה על בוקר חדש בישראל.
אינני יכולה שלא לחתום מסמך זה ללא עוד שיעור מרענן ידע של סיגל היקרה. אי לכך אציין כי פתחתי בפרולוג ואני מסיימת באפילוג ולא באחרית דבר בגלל ההקשר השפתי. אני בבורותי לא ידעתי על ההקשר של הענקים מהמיתולוגיה היוונית, האחים פרומתאוס ואפימתאוס, לעניין.

יום רביעי, 22 באוקטובר 2014

22 ביולי, 2014 קזבגי – יום טיול ברכבי 4X4 בקווקז הגבוה

פתחנו את היום עם חיוך רחב, ואיך לא – ר' מי חשף את כיפתו בפנינו כבר בדרכנו לחדר האוכל, הקזבגי בכבודו ובעצמו. ארוחת בוקר עם נוף כזה – לא צריך יותר מזה כדי לחגוג יום נישואין J
לאחר ארוחת הבוקר יצאנו למרתון....(:. לא ברגלינו... אלא במיני ואן 4X4, בתוך נוף ירוק ויפהפה של הרים, מפלים, פרחים ומצוקים. עלינו על הרכבים ונסענו אל מעבר הגבול לרוסיה –  מעבר Dariali אציין כי מעבר הגבול הוא חד כיווני היות וגיאורגים אינם מורשים לעבור לרוסיה. בקרבת מעבר הגבול שוכן מנזר ששמו, Dariali Monastery of the Archangels Michael and Gabriel.
מנזר, מעבר...סיגל בינתיים מספרת לנו שאנו עומדים על שיא הקימוט האלפיני, הלא הקווקז הוא חלק משרשרת ההרים הגדולה שנוצרה בעקבות קימוט זה וכוללת גם את ההימלאיה והאלפים. רכס ההרים נוצר בעקבות התנגשות טקטונית שבין הלוח הערבי שזז צפונה, ללוח האירו-אסייתי. האזור כולו, במיוחד רכס הרי הקווקז הגדול נתון גם היום לרעידות אדמה קלות בשל הפעילות הטקטונית הענפה שבו ויש כאן סיכון למפולות סלעים. כמו הגיאורגים, גם ההרים - יש בהם נינוחות רבה, אך גם דריכות...

התחנה הבאה שלנו היתה מפל קטן וחביב אליו צעדנו בין ההרים. שימו לב בתמונה לצמח ההרקליאון, הסוכך הענק המתנשא לגובה של יותר משני מטרים. בארץ אתם ודאי מכירים את הסוככים הנמוכים...ר' מה "קצת" יותר מים יוצרים – גן עדן לפרחים וצמחים.

יום רביעי, 15 באוקטובר 2014

21 ביולי, 2014 בקוריאני – קזבגי

הלילה ירד גשם, והרבה מאוד גשם.

עיירה חמודה היא בקוריאני, יצאנו ממנה בבוקר לכיוון בורג'ומי ומסביב חזינו בפריחה נהדרת! השהיה באזור הקווקז הקטן גילתה בפנינו אינסוף פרחים, יערות ואף תותי שדה. ממש אחו הפורח בשלל צבעים, כאן ראינו את לשון הפר, בוצין, עולש, חבלבל , פעמונית, (בתמונה מימין), ועוד. 

במהלך הנסיעה מבורג'ומי מזרחה לכיוון גורי (כל הדרכים מובילות לגורי...), סיפרה לנו סיגל על פלג קיצוני באסלאם, שהזכיר לי...מקצת מהמוכר...ותשפטו בעצמכם. מדובר ב'חשישיים' Hssassins, שהם חברי פלג חשאי של כת האיסמאעיליה המוסלמית, שפעל בפרס ובסוריה בין המאה ה-11 וה-13, והפיל את חתיתו על ארצות המזרח. אנשיו של פלג זה נודעו באכזריותם ובמנהגם לחסל את אויביהם הפוליטיים והדתיים (בעיקר מוסלמים). הם התפרסמו בעולם בעיקר בשל המיתוסים שדבקו בהם. מספרים כי שמם ניתן להם על סמך הסיפור כי הפדאיון (המתנדבים) שסיכנו את עצמם בשליחויות הרצח נטלו קודם לצאתם מנת חשיש כדי להשתכר ולעורר בהם הזיות בהן חזו בגנים נהדרים וטעמו את טעם בתולות גן עדן – ואף הובטח להם כי ישכנו במחוזות אלו לנצח אם יבצעו את מלאכת הרצח באמונה. חסן אבן-צבאח, אחד ממנהיגה של הקבוצה, אימץ את שיטת ההתנקשויות כחובה קדושה במלחמתו נגד הטורקים הסלג'וקים ובעלי-בריתם הח'ליפים הפאטמים המצריים.

יום שני, 6 באוקטובר 2014

20 ביולי, 2014 בקוריאני – מערות וארדזיה – אחלציחה – בקוראיני

ביום זה נסענו דרומה מבקוריאני אל עיר המערות של וארדזיה (Vardzia) שהיא עיר שלמה החצובה בתוך מערות בסלע בצידו של הר ארושלי בדרום גיאורגיה, ליד אספינדזה, כ-10 ק"מ מהגבול הטורקי.

עמדנו נפעמים למרגלות המצוק האדיר, בינינו הפריד הנהר ואנו הבטנו משתהים לנוכח פתחי המערות הרבות החצובות בסלע, ונפרשות על פני כמה קומות. ברקע נשמעה שאלה – "איך עולים לשם?" בזהירות (J. ראשית, נסענו אל החניון, שנמצא מעבר לגשר ובו עמדה המסעדה, שבה נסעד את ליבנו לאחר מסלול המערות. משם עלינו, מי ברגל מי במיניבוס אל תחילת המסלול. צעדנו אל אזור הכינוס המקורה לעיר שם שמענו הסבר על מה שעומד בפנינו.